Oto Tekniker | Teknik Bilgiler

Bakım

Otomobillerin mevcut performansιnιn, konforunun ve güvenliğinin sürekliliği açιsιndan, üretici firma tarafιndan belirlenen zaman veya kilometre aralιklarιnda mutlaka periyodik bakιmlarιnιn yapιlmasι gerekmektedir. Otomobil üzerinde belirli kilometre veya zaman içinde kullanιm sonucu ömrü dolan, yιpranan ve görevini yapamaz hale gelen sarf malzemeleri bulunmaktadιr. Bunlar yağlar, filtreler, kayιşlar, fren balatalarι, fren diskleri, bujiler, soğutma sιvιlarι yani antifriz gibi ürünlerdir. Periyodik bakιmlarda aracιn tüm aksamlarι kontrol edildiği gibi bu tür ömrü dolan parçalar ve sarf malzemeleri de kontrol edilerek değiştirilmektedir. Çoğu zaman ileride meydana gelebilecek arιzalar periyodik bakιmlarda tespit edilerek arιzanιn daha da büyümesini önlemektedir.

Yağ Değişimi: Motor yağlarι, yüksek devirlerde çalιşan otomobil motorlarιnιn, sürekli sürtünmeye maruz kalan metal parçalarιnιn aşιrι ιsιnmasιnι ve aşιnmasιnι önlerken aynι zamanda motoru temizlemektedirler. Bu yüzden kullanιlan motor yağιnιn üretici tarafιndan belirlenen aralιklarda, özellikle bakιm zamanlarιnda mutlaka değişmesi gerekmektedir.

Kışlık Bakım: Periyodik bakιmlarιnιzι zamanιnda yaptιrmιş olsanιz dahi özellikle kιşιn hem sizin güvenliğiniz hem de otomobilinizin güvenliği yani mobilitesi açιsιndan motor soğutma sιvιsι antifrizin derecesi ve lastiklerin profili, diş derinlikleri ile kιş şartlarιna uyumluluğu mutlaka kontrol edilmelidir. Ayrιca sürüş güvenliği açιsιndan sileceklerin ve donmayan özellikte cam suyunun tamamlanmasι da unutulmamalιdιr.

Yol Bakımı: Her sabah otomobilinize binmeden önce mutlaka kontrol edilmesi gereken ilk şey lastiklerdir. Yol bakιmιnda da eğer periyodik bakιmlarιnιzι zamanιnda yaptιrdιysanιz, lastiklerin profil durumu ve hava basιnçlarι mutlaka kontrol edilmelidir. Motor yağ seviyesini, silecekleri ve cam suyu seviyesi ile farlar sinyaller ve stop lambalarιnι da kontrol etmeniz yolculuğun konforu ve güvenliği açιsιndan oldukça önemlidir.

Mağdur olmamak için aracınızın bakımını uzun yola çıkmadan en az 1 hafta önce yaptırın son ana bırakmayın. Düşük ihtimal de olsa yedek parça, işçilik vb. hatalardan kaynaklanan problemler olursa yola çιkmadan müdahele edilebilir. Kullandιğιmιz yedek parça, yağ vs. ve işçilikler bir yιl garantilidir.

Motor / Yağ

Motor yağlarι günümüzde yüksek performanslι araçlar için özel olarak üretilmekte ve içeriğinde petrol ürünlerinin yanιsιra temizleyici, taşιyιcι, kaydιrιcι, mιknatιs gibi kimyasal bileşenleride barιndιrmaktadιr.Zamanla bu bileşenler motorda meydana gelen yüksek sιcaklιktan dolayι buharlaşmakta veya özelliğini yitirmektedir. Bu yüzden bakιm kilometreniz dolmasa dahi yιl bazιnda motor yağιnιn değiştirlmesi gerekmektedir. Şanzιman yağlarι motor yağlarιndan daha uzun ömürlüdür. Motor yağlarιnda olduğu gibi şanzιman yağlarιnιn da otomobilinizin teknik özelliklerine göre değişim periyodlarιnda mutlaka değişmesi gerekmektedir.

Otomobillerin fren sisteminde kullanιlan fren hidrolikleri ve hidrolik direksiyon sistemli araçlarda direksiyon hidroliklerinin de periyodik bakιmlarda seviyesi kontrol edilmektedir. Değişim zamanι geldiğinde hidroliklerde sarf malzeme olduğundan ve özelliklerini yitireceğinden dolayι mutlaka değiştirilmelidirler.

Yakιt sistemine dιşardan gelen havayι süzerek temiz hava girmesini sağlayan hava filtreleri, yakιt deposundan gelen yakιtιn motora gelmeden yakιt sistemini olumsuz etkileyebilecek pisliklerin süzülmesini ve temizlenmesini sağlayan yakιt filtreleri de zamanla tιkanmakta ve süzmeyi sağlιklι yapamadιklarιndan, ya motorun düzensiz çalιşmasιna ya da arιzalanmasι veya olmasι gerekenden fazla yakιt tüketmesine neden olmaktadιr. Bujiler de aynι filtreler gibidir, genelde her iki bakιmda bir takιm olarak değiştirilmesi gerekmekmektedir.Yakιt sisteminin yanma odasιndaki hava-yakιt karιşιmιnι ateşleyen kιvιlcιmι üreten bujiler değişim zamanι geldiğinde değişmez ise, motorun teklemesine, düzensiz çalιşmasιna ve fazla yakιt tüketmesine neden olurlar.

Antifriz aşιrι soğuk havalarda motor soğutma sιvιsιnιn donmasιnι önlemek amacιyla kullanιlmaktadιr. Genelde üreticilerin tavsiyesi sürekli motorda -25 derece antifriz bulunmasιdιr.Yaşadιğιnιz yerde eğer bu sιcaklιktan daha düşük sιcaklιk oluşuyorsa o zaman antifriz de ona göre ilave edilmesi ve soğutma sιvιsιnda ölçülen derecenin de buna göre ayarlanmasι gerekmektedir.

Otomobil motorlarιnda bulunan kayιşlarιn da kullanιm ömrü bulunmaktadιr. Aracιnιz zincir sistem değilse triger kayιşι, V-kayιşι ve kimi araçlarda bulunan klima kayιşιnιn da kopma riskinden dolayι her periyodik bakιmda kontrolü yapιlmaktadιr.Üretici firmanιn belirlediği değişim aralιklarιnda bu kayιşarιn da mutlaka değişmesi gerekmektedir zira sizi yolda bιrakmasι bir yana, örneğin triger kayιşιnιn koptuğunda, motora vereceği zarar maliyet açιsιndan oldukça masraflι sonuçlar doğurabilir.

Servisimizde antifirizi yeni koyulmuş veya değişmiş olan tüm araçlar sahibleri tarafιndan bir hafta boyunca sürekli su eksiltme kontrolü yapmalιdιrlar. Çünkü antifiriz kireçlenmiş, aşιnmιş olan contalarι, keçeleri çözer, su kaçağιna neden olabilir. Aynι şekilde fren tamir, bakιm ve hidrolik değişimlerinde de bu işlem aynen yapιlmalιdιr. Motor rektefiye veya silindir kapak işlemi yapιlan araçlar 100-500 km yaptιktan sonra supap ayarιna tekrar gelmelidirler.

Şanzıman

Otomatik şanzıman Tork konvektörü, debriyaj, servo, hidrolik sistemi, solenoid, sübap ve vites kademeleri gibi unsurları içinde barındıran alüminyum muhafazaya sahip şanzıman türüdür. Otomatik şanzımanın en büyük özelliklerinden biri üretici firmaların en uygun hızlanma ve tork devirlerini hesaba katarak ayarladıkları vites değişim süreleri ile kullanıcı hatasından oluşabilecek sorunların en aza indirgenmesi ve aracın yakıt ekonomisine katkıda bulunması sağlanır. Her ne kadar otomatik vitesler manual viteslere göre araçların performansını olumsuz yönde etkiliyor olarak bilinse de geliştirilen yeni teknolojilere sahip araçların sahip olduğu otomatik vites seçenekler her geçen gün performans açısından da daha iyiyi sürücüsüne sunmaya başlamıştır.

Manuel şanzımanlar motordaki gücü tekerleklere taşırken debriyaja ihtiyaç duyarken otomatik şanzıman bu işi tork dönüşümü yapan yağ içerikli bir sistem aracılığıyla halledilir. Yarı otomatik şanzımanlı araçlarda ise vites değişimi debriyaj olmadan manuel olarak yapılabilmektedir, bu araçlarda ise kavrama elektronik veya vakum sistemi ile kontrol edilmektedir. Otomobilinizin her parçası gibi Otomatik şanzımanda bakıma gereksinim duyar. Aracın ve şanzımanın tipine göre yapılması gereken bakım süreleri aracın el kitabında bulunabilir. Genel olarak uygulanan bakım her 40.000 kilometrede yada 2 yılda bir şanzıman yağının ve filtresinin değiştirilmesidir. Kendi aracınızın yağ değişim kilometresini garanti ve bakım el kitabından öğrenebilirsiniz.

Otomatik Şanzımanlı Bir Araç İçin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Gaz pedalına basılıyken vites kolu P ve N konumundan başka bir konuma getirilmemelidir. Araç hareket halindeyken P konumuna alınmamalıdır. Aksi taktirde ciddi hasarlar ortaya çıkacaktır. R konumuna geçmeden önce aracın tamamen durması beklenmelidir. Yokuş aşağı inişlerde araç kesinlikle boşa yani N konumuna alınmamalıdır. Otomatik şanzımanlı araçlarda,motor çalışmadığı taktirde kesinlikle vurdurmak olarak bilinen uygulama yapılmamalıdır. Araç bozulduğunda yada kaza halinde çekilmesi gerektiğinde çekişin gerçekleştiği tekerlekler askıya alınmalıdır.

Otomatik şanzıman yağ değişimi zamanlarına mutlaka uyulmalıdır, aksi taktirde yağ bozulacak ve bozulan yağ şanzımanın performansında düşüşe ve bazı arızalara neden olacaktır. Araç hızı 95 Km/s den fazlaysa vites kolu asla manuel olarak 2 veya L konumuna alınmamalıdır. L konumundaki sürüşlerde 50 Km/s in üstündeki hızlara çıkılmamalıdır.

Servisimizde her çeşit otomatik şanzıman tamiri, bakımı ve arızaları yapılmaktadır. Son teknolojik sistemler ve yöntemler kullanılmaktadır. En önemlisi de üstün tecrübemiz ve sektördeki güvenilirliğimizdir. Her zaman kalite ve üstün hizmet vermeyi bir ilke olarak gördük. Bu sayede değerli müşterilerimizin güvenini kazandık.

Otomatik şanzıman tamiri yapılırken, orjinal otomatik şanzıman yedek parçaları kullanılır. İsteğinize baglı olarak 2.el, çıkma otomatik şanzıman parçaları kullanılır. 2.el otomatik şanzıman parçaları, tıpkı orjinali gibidir. Otomatik şanzıman tamirinin yanında, otomatik şanzıman bakımı, şanzıman arızaları, otomatik şanzıman beyin tamiri, otomatik şanzıman yağı değişimi, otomatik vites sorunları, çözümleri ve daha birçok hizmet verilmektedir. Otomatik şanzıman ve yedek parçaları da bulunmaktadır.

Defransiyel

Defransiyel yağι kesinlikle değişmez!. Bu tabir tamamen yanlιştιr. Defransiyel yağlarι ancak defransiyel tamamen parçalanιp, bilyeleri ve ayar borusu, keçesi contasι değiştirilip iç kιsmι, kovan ve aks milleri eski yağ kalmayacak şekilde temizlenip yιkandιkdan sonra yağ değişimi yapιlabilir. Çünkü defransiyel yağlarι özel katιklι yüzeylere tamamen yapιşιp film tabakasι oluşturan, hipoid özelliği olan yağlardιr.

Kullandιğιmιz yağlar çok özel 100.000 km ve 200.000 km kullanιlan tam sentetik hipoidli ACEA ve APΙ standardι en yüksek yağlardιr.

Defransiyeli daha uzun kullanmanιn yöntemi; zamanιnda bakιmι yapιlmalι, kesinlikle patinaj yaptιrιlmamalι, istiap haddini aşan yük atιlmamalι, aks keçeleri ve hahruti keçesindeki yağ kaçaklarιnιn ihmal edilmeyip hemen yapιlmasι gerekir. Mahruti keçesinin değişimi mutlaka tarafιmιzdan yapιlmalιdιr. Ani duruş ve kalkιşlardan kaçιnιlmalι, debriyaj sert bιrakιlmamalι, tekerleğin yarιsιna varan sudan geçildiği takdirde hemen servisimize uğrayιp acilen yağ değişimini yaptιrmalιsιnιz.

Elektrik / Klima

Akü kιşιn daha yoğun çalιşιr. Ancak, elektrik ve şarj sistemi bir bütündür ve akü problemleri sadece akünün ömrünün bitmesi, su seviyesinin düşmesi veya kanallarιnιn hasar görmesi ile sιnιrlι değildir. Otomobilin genel elektrik aksamιnda; elektrodlarda ortaya çιkabilecek korozyon ve paslanmalar, re-şarj sisteminin zayιflamasι veya muhtemel kιsa devre problemleri ile de akü hasar görebilir. Akünün ve tüm elektrik problemlerinin rahat ölçümlenebilmesi ancak bir servisin gözetiminde gerçekleşebilir.

Far Ayarι kesinlikle kalibrasyonu yapιlmιş far ayar cihazι ile yapιlmalιdιr.Farlar gece sürüş konforu ve güvenliği açιsιndan görmeniz ve görülmeniz için oldukça önemlidir. Büyük ayar değişikliği dιşιnda sürekli kullanιmda far ayarιndaki küçük değişiklikler kullanιcι tarafιndan fark edilmemeyebilir. Genelde periyodik bakιmlarda far ayarι ile aracιnιzdaki tüm aydιnlatma sisteminin kontrolleri yapιlmaktadιr.Özellikle stop lambalarιnιzι ve sinyallerinizi haftada bir kontrol etmeniz güvenliğiniz açιsιndan önemlidir.

Klima sisteminde mevcut bulunan klima gazι, klimanιn kullanιlmadιğι kιş aylarιnda sirkülasyon yapιlmaz ise, yoğunluğunu dolayιsιyla işlevini yitirir ve bir sonraki yaz sezonunda klimanιzιn daha az soğutmasιna neden olur. Bu nedenle kιş aylarιnda haftada bir birkaç dakika klimanιzι çalιştιrιp sistemin ve içersindeki gazιn dinamik kalmasιnι sağlayιn. Bu işlem hem klima gazιnιn sirküle edilmesini hem de klima yağιnιn sistemde dolaşmasιna neden olacaktιr. Klima gazιnιn kimyasal bileşeni nedeniyle klima sisteminde zamanla bakteri oluşturmaktadιr.Özellikle solunum yolu rahatsιzlιklarι olanlar için oldukça önemlidir.Bu oluşan bakterilerin günümüzde piyasada bulunan klima dezenfekten kimyasallarι ve klima sistemi dezenfekte cihazlarι ile temizlenmesi mümkündür. Aracιnιzιn içine klimayι çalιştιrdιğιnιzda rahatsιz edici nemli bir koku almaya başladιğιnιzda hem bu dezenfekte işlemini yaptιrmanιzι hem de polen filtrenizi değiştirmenizi öneririz.

Göstergeler ve yol bigisayarι anlιk kullanιmlarιnιz esnasιnda araçta sizin kontrolünüzde olan ve olmayan değişiklikleri işaret ederler. Özellikle günümüz araçlarιnda göstergede yanan ikaz lambalarι hakkιnda akιllara takιlan ezberlenmesi zor olan uyarι lambalarιnιn çok basit ne anlama geldiklerini, ikaz lambalarιnιn rengine göre anιnda belirlememiz mümkündür.

Göstergelerdeki uyarι ve ikaz lambalarιnιn renkleri trafik lambalarιnιn renk anlamlarι ile aynιdιr.

Göstergede yeşil yanan lambalar "GEÇ" yani yönlendirme lambalarιdιr. Örneğin sinyal verdiğinizde göstergede yanan lamba yeşildir. Göstergede sarι yanan lambalar "HAZΙRLAN" ve en kιsa sürede servise git anlamιndadιr. Göstergede yanan kιrιmιzι herhengi bir uyarι veya ikaz kesinlikle ve kesinlike "DUR" ve motoru stop et, tehlike var anlamιnι taşιr. Herhangi bir kιrmιzι renkli ikaz lambasι yandιğιnda güvenli bir şekilde aracι hemen kenara çekip durdurunuz ve servisinizi arayιnιz.

Silecekler zamanla aşιnιrlar ve üzerindeki silecek lastiklerinde kopma ve parçalanmalar başlar.Bu yüzden camιnιzι silmek istedğinizde aşιnmιş veya parçalanmιş silecekler camι temizlemek yerine camdaki tüm kirleri bütün cama sιvayacak ve görüşünüzü olumsuz etkileyecektir. Yaz kιş cam sileceklerinin ve cam suyunun ara da bir kontrol edilmesi ve ön camda tam temizlik yapmadιğιnda sileceklerin değiştirilmesi eksilen cam suyunun tamamlanmasι güvenli ve konforlu sürüşünüz için önemlidir.

Yürüyen Aksam

Lastikler, kιş aylarιna girmeden önce mutlaka kιş lastiklerinin otomobile takιlmasι gerekir. Gelişmiş sιrt ve diş yapιlarι sayesinde sert koşullara dayanιklι olan kιş lastikleri aynι zamanda su ve buzda yüksek hareket kabiliyetine sahiptir. Mevcut lastikler için ise hava basιncι ve diş derinliği kontrolü yaptιrιlmalιdιr. Lastik dişlerinin derinliği, ideal bir sürüş için en az 3 mm seviyesinde olmalιdιr. Bu ölçü, lastiğin esas işlevini yerine getirebilmesi için hayati bir noktaya işaret eder. Lastik dişleri, yolda yağmur sularιnιn boşaltιlmasι ve aracιn rahat ve sağlam yere basarak ilerleyebilmesini sağlar. Dolayιsιyla kιşa girmeden lastik diş derinliğinin ve fiziksel yapιsιnιn ölçülmesi çok önemlidir. Bu ölçümler ile birlikte lastiğinizin kιş mevsiminde de hava basιncιnιn düşürülmemesine dikkat etmelisiniz. Havasι düşürülen lastiklerin tabanι içe katlanιr ve otomobilin çekiş gücünü azaltιr.

Rot-balans ayarι, araçlar hareket halinde iken, tekerleklerin de aracιn yatay ve dikey eksenlerine paralel hareket etmesi gerekir. Zamanla yol şartlarι ve kullanιma bağlι olarak bazι mekanik bozukluklar ortaya çιkar. Bu durum tüm marka ve model motorlu araçlar için geçerlidir. İşte bu mekanik bozukluklar rot ayarι ile giderilir. Rot ayarι bozukluklarι lastiklerin yere eşit ve düzgün basmasιnι önler. Lastiklerdeki bu olumsuzluk, aşιnmasιna, dolayιsιyla ömrünün çabuk kιsalmasιna sebep olur. Balans ayarι ise jant üzerindeki lastiğin jantla beraber araç üzerinde aynι eksende hareket etmesi için yapιlmaktadιr. Balans bozukluluğu ilk önce düz yolda düzgün satιh üzerinde harekey halindeyken direksiyonda meydana gelen titreme ile hissedilir. Balans bozukluğu zamanla lastiğin düzensiz aşιnmasιna ve bazι mekanik parçalarιn olumsuz etkilenmesine neden olacaktιr. Daha da önemlisi sürüş güvenliğinizi olumsuz etkileyeceğinden ilk fιrsatta balans ayarι yapιlmalιdιr.

Amortisörler özellikle bozuk satιhlarda konforlu ve güvenli bir sürüş sağlamanιzι sağlayan, yoldaki küçük girinti ve çιkιntιlarι üzerinde toplayan ve sönümleyen parçalardιr. Daha önce hissetmediğiniz zemin bozukluklarιnι sürüş esnasιnda hissetmeye ve özellikle ani manevralarda ve virajlarda daha fazla savrulmaya başladιğιnιzda amortisörlerinizde sorun var demektir.

Frenler

Fren balatalarι, aracιnιzιn fren pedalιna basarak otomobilin hιzιnι yavaşlatmaya veya tamamen durdurmaya çalιştιğιnιzda, fren disklerini basιnçlι fren hidroliği etkisiyle sιkιştιrmaya ve aracι durdurmaya yarayan fren elemanιdιr.Teknik olarak disklerin fren esnasιnda aşιnmasιnι önlemek ve tutunmayι daha güvenli yapabilmek için özel olarak üretilirler ve üretim yapιsι itibariyle zamanla eriyerek azalιrlar. Fren balatalarιnιn tükenmesisadece kullanιmla alakalιdιr diyebiliriz. Frenleri her kullandιğιnιzda balata yüzeyinden bir miktar aşιnma meydana gelmektedir. Genelde otomobillerde fren balatasιnιn bitmesine yakιn ikaz bulunmaktadιr. Bu ikaza dikkat edilmez ya da fren balatasιnι kullanιm sιklιğιnιza göre kontrol ettirmezseniz, balatanιn iş gören ana malzeme tükendikten sonra metal kιsιm disklere sürtmeye başlayacaktιr. Bu durumda da frenler kιsmen de olsa tutabilir ancak kesinlikle güvensizdir ve en kιsa zamanda değiştirilmesi gerekmektedir. Değiştirmediğiniz sürece bu sefer fren diskleri zarar göreceğinden, fren balatasιndan daha maliyetli olan disklerinizi de değiştirmek zorunda kalιrsιnιz.

Fren diskleri tekerleklere bağlι olan ve tekerlerle eş zamanlι dönen, adιndan da anlaşιlacağι gibi disk yapιsιnda metal fren elemanlarιdιr.Fren diskleri de zamanla balata ile disk arasιna giren toz zerrecikleri ile suyun etkisiyle ve aşιrι ιsιnma nedeniyle ve hatta yukarιda bahsettiğimiz gibi zamanιnda değiştirilmeyen bitmiş fren balatalarιnιn etkisiyle zamanla hasar görürler. Bu durumlarda diskler takιm olarak değiştirilmelidirler.

Fren hidroliği, fren elemanlarιndan balatalarιn diskler üzerine aracι durduracak kuvvette basιnç uygulamasιna yardιmcι olan sιvι yağlardιr.Fren hidroliklerinin periyodik değişim zamanιn da tamamen değiştirilmesi gerekir. Aracιnιzda gözle yapacağιnιz bireysel kontrollerde ve herhangi bir serviste yapιlan check-up ta genelde fren hidroliği seviyesi de maximum düzeyde olup olmadιğι kontrol edilmeli, eksilme varsa mutlaka aynι özellikte bir fren hidroliği ile seviye tamamlanmalιdιr.

Yukarıdaki bilgiler genel bilgilendirme amaçlı olup aracınızın markasına, modeline, şanzıman tipine göre farklılıklar gösterebilir.